Om deze Blog te lezen; even deze kop aanklikken…

Ja, dan voeg je uiterst ambitieus een Blogpagina toe aan je website, en dan zet je er geen blog in. Hoe slim is dat? Onderstaande column is geschreven voor een site die nog niet in de lucht is en dat misschien ook wel nooit zal gaan. En tegen de tijd dat-ie dat mogelijk toch nog gaat doen, is dit verhaal alweer verouderd. Dus zet ik hem hier neer, heb ik er tenminste nog wat aan…

Komt-ie:
Hoe luux wil je het hebben? Sommige auto’s hebben meer luxe aan boord dan strikt noodzakelijk. Sommige auto’s kunnen harder rijden dan sommige snelwegen kunnen verwerken.

Zoals bijvoorbeeld de Bugatti Veyron, zo’n beetje de snelste wagen die je kunt kopen. Gesteld dat je hem kán kopen natuurlijk.
Maar laten we nou eens net doen of we een dusdanig succesvolle carrière hebben in het bankwezen of in harddrugs dat we zo’n aanschaf serieus overwegen en bij de dealer om een proefritje hebben gevraagd. Wat valt ons dan zoal op?
Allereerst dat de Veyron bij een stoplicht tamelijk rap van zijn plaats komt; van 0 naar 100 km/u kost hem slechts 2,5 seconden. Enig idee hoe snel dat is? Laten we zeggen dat een grondige sportkeuring geen gek idee is, gegeven het feit dat je nieren de neiging hebben het lichaam via de achterzijde te verlaten.
Uiteraard willen we bij zo’n proefrit even kijken “hoe hard-ie kan”, dus omlaag dat gaspedaal. In no time zien we het Hollands landschap om ons heen veranderen in een surrealistisch schilderij. Tegen de tijd dat het echt volledig abstract is geworden, vertelt de kilometerteller ons dat we boven de 400 zitten (bij voorkeur buiten de bebouwde kom graag). Daar is geen flitspaal tegen opgewassen, wat prettig is, omdat er nergens tabellen te vinden zijn tot welke hoogte de boete dan oploopt. Wat eveneens oploopt, is de remafstand. Ook daaromtrent zijn geen gegevens te vinden, we weten wel dat we bij deze snelheid zo’n 111 meter per seconde afleggen. We kunnen er dus gerust van uitgaan dat als we aan de horizon een file op zien doemen, het intrappen van het rempedaal de facto geen zinvolle handeling meer is.
1.000 PK produceert de 16 cilinders tellende motor. Strikt genomen 1.001, er is ook een versie van 1.200 PK, en er schijnt er een in de pijplijn te zitten met 1.500 PK. Als banden en asfalt elkaar ontmoeten onder de druk van zo’n olietankerachtig vermogen, zal één van de twee de confrontatie niet overleven. In een poging dat pleit te beslechten in het voordeel van het rubber is er een speciale band ontworpen voor de Veyron. Een schitterende technologische prestatie, want een set banden gaat maar liefst 4.000 kilometer mee, gesteld dat je niet constant die 400 km/u rijdt, want dan zijn ze in een kwartier opgerookt.

En dat brengt ons bij het hoofdstuk kostenplaatje. U heeft al een Bugatti Veyron voor 1,8 miljoen euro. Nou! Toch? Dat is dan natuurlijk wel een instapmodelletje, op zich vrij compleet uitgerust, maar wie meer wil, kan altijd accessoires toe laten voegen. Zo ben ik een exemplaar tegengekomen dat voorzien was van handgestikt leder, á raison van € 180.000. Om wat voor soort leer het ging, werd er niet bij vermeld, maar je gaat dan toch al gauw denken in de richting van nijlpaardenvoorhuid, met de hand gepeld.

Nog wat cijfers:
• Van de BTW die Bugatti namens u aan de staat doorgeeft, had u ook een Porsche GT3 RS 4.0 (géén instapmodel) kunnen kopen. En dan had u budgettair nog ruimte gehad voor een aardige middenklasser.
• Die banden, u weet wel, die u elke 4.000 km dient te vervangen, kosten zo’n € 28.000 per set. De velgen zitten wat degelijker in elkaar, die gaan 12.000 km mee, dus u heeft nog best lang lol van de € 35.000 die u daaraan kwijt bent.
• De eerste onderhoudsbeurt komt u op € 15.000 te staan, daarna betaalt u € 23.000.
• Dus als u die eerste beurt combineert met het vervangen van velgen en banden, mag u voor € 78.000 aftikken bij de pinautomaat. U had er dan al twee keer nieuwe banden op laten leggen, dus u hebt dan in totaal voor € 134.000 aan rijplezier gehad.
• Mocht u een beetje draaierig worden van dit soort getallen, maken we het even visueel voor u. Voor dat laatste bedrag kunt u ook zestien Fiatjes Panda (Twin Air) kopen. Vier Pandaatjes per wiel.
• En nou we het toch over wielen hebben; iedere kilometer die u rijdt, slijten uw banden ter waarde van € 7. Per band dus.

• En dan nog wat losse zaken die we voor ons proberen te zien. Zoals dat je een barst in je ruit hebt, en dat je dan bij Carglass naar binnen rijdt. Of dat je met pech staat, bij zo’n praatpaal, en dat je dan de Wegenwacht belt. Of dat je er mee op vakantie wilt, en bij de Bugatti-dealer in uw woonplaats gaat informeren naar de prijs van een speciale Bugatti-trekhaak.

O ja, er is ook slecht nieuws; harder dan 415 kan-ie niet, hè shit! Kan-ie wel, maar Bugatti heeft hem daarop begrensd. Om redenen van, niet lachen, veiligheid…